Loiret : une handballeuse suédoise stoppe sa carrière pour une raison très personnelle

9 janvier 2019 à 16h06 par Benoit Hanrot

FORUM
Crédit : Fleury Loiret Handball

Elle n'a que 26 ans, mais a déjà décidé de raccrocher les baskets. L'internationale suédoise de handball Louise Sand a mis un terme à son contrat qui la liait au Fleury Loiret Handball et annoncé dans la foulée la fin de sa carrière. Elle a expliqué être « dans le mauvais corps ».

Dans un communiqué du Fleury Loiret Handball, le club confirme avoir accepté le départ anticipé de son ailière gauche suédoise Louise Sand. Cette dernière, arrivée en juillet dernier, a décidé de mettre fin à sa carrière pour raisons personnelles. D’après un podcast diffusé sur Spotify, elle a annoncé suivre un traitement hormonal dans le but de changer de sexe. Plusieurs ministres suédois ont salué sa décision et son courage.

Voir cette publication sur Instagram

Hej, detta är jobbigt och samtidigt befriande att berätta för er. Jag har nu valt att lägga handbollskorna på hyllan föralltid. Jag har brutit mitt kontrakt med mitt klubblag Fleury. Klubben och tjejerna har varit helt underbara. Tack ”alla” klubbar för dessa år. Tack alla tjejer jag fått äran att spela med och allt folk runtomkring idrotten. Tack för att jag har fått äran att bära den svenska landslagströjan i så många år, kom upp i mer än 100 landskamper. Trodde jag aldrig. Tack också mamma och pappa för att ni alltid har kört mig till matcher och träningar sen jag varit liten, framförallt att ni stöttar mig genom detta och älskar mig oavsett vad, samma med mina älskade polare. Jag älskar er. Det finns en anledning varför jag har slutat, detta kan ni lyssna på i utkastpodden (Spotify/podcaster) i extraavsnittet nu där jag lägger alla korten på bordet. Jag har lyssnat på avsnittet och jag låter väldigt känslokall och pratar om detta som ingenting. Men det var svårt att göra det på något annat sätt, stakar mig även på en del ord. Jag hoppas ni förstår och respekterar mitt beslut. Nu är det dags att leva mitt liv på riktigt ❤️

Une publication partagée par Loui Sand�x� (@louisand) le